زوال بلوط


آخرین خبر در جلسه کمیته بحران استان :

در ۵۰ درصد عرصه های حنگلی لرستان زوال بلوط مشاهده شده است .بخشی از صحبت های مدیر کل منابع طبیعی لرستان در بهمن۱۳۹۲ در کمیته بحران استان لرستان

تمام مدیران در جلسه حضور داشتند و همچنان مشابه ماههای قبل و سال های قبل فقط روضه ای خوانده شد و تمام .

انگار قرار نیست اقدامی برای نجات بلوط انجام شود حتی متولیان اصلی هم همچنان غافل 



زوال جنگل های بلوط لرستان

استان لرستان مقام دوم زوال بلوط را بدست آورد .قابل توجه مدیران ارشد استان

 

بر اساس جدیدترین مطالعات ماهوارهای میزان خشکیدگی بلوط های لرستان

 

 به ۲۷۶ هزار هکتار رسیده که بطور فاجعه آمیزی در حال گسترش می باشد.

 

متاسفانه بجز برگزاری جلسات هنوز  کار مثبتی در استان انجام نشده است.

زوال بلوط در پارک شوراب

Oak decline

 

Oak dckline

 

باور کردنی نیست اما واقعیت دارد متاسفانه صد در صد بلوط های پارک جنگلی شوراب در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان خرم آباد یا کاملا خشک شده اند و یا دچار عارضه خشکیدگی شده اند

 

عزای عمومی

بر اساس آخرین آمار و تحقیقات انجام شده طی سه سال اخیر بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از جنگل های استان لرستان دچار پدیده زوال بلوط شده اند و در حال نابودی هستند .

همچنین نتایج تحقیقی میدانی نشان داده است که در هر هکتار بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ درخت بلوط در مناطق جنگلی استان رویش دارند.

بنا براین با کمال تاسف اعلام می کنیم بیش از ۲۰ میلیون اصله درخت بلوط  در لرستان خشک شده و یا در حال خشکیدگی هستند.

بر اساس نظرات کارشناسی مجامع بین المللی ارزش اقتصادی ُ اجتماعی ُ محیط زیستی و اکولوژیکی هر درخت ۵۰ تا ۱۰۰ ساله بلوط ۲۰۰ هزار دلار حدود ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است .

ارزش هر درخت بلوط به میزان دیه ۵ نفر انسان برآورد شده است .از دست دادن ۲۰ میلیون اصله درخت بلوط به مانند مرگ و نابودی  ۱۰۰ میلیون انسان می باشد.

سکوتی مرگ بار مسئولین  مرتبط را فرا گرفته است. از دست دادن ۲۰ میلیون اصله درخت بلوط آن هم فقط در یک استان یک فاجعه ملی است .کاش میشد عزای عمومی اعلام کرد.

 

پاییز در بهار جنگل های لرستان

 

فروردین هر سال را ، با پناه بردن به دامان طبیعت و دیدن جنگل های سرسبز لرستان شروع می کردیم .فروردین ۱۳۹۲ بدترین دوران زندگی را شاهد بودم .هیج دوست نداشتم امسال بهار را ببینم چون می دانستم فاجعه ای بزرگ در جنگل های لرستان اتفاق افتاده است و در بهار بیشتر نمایان می شود آنهایی که باید می دانستند ،می دانستند اما دیگران و مسئولین مرتبط کر و کور و لال شده بودند .وقتی از عمق تخریب و نابودی بلوط حرف می زدیم و از جدی بودن فاجعه،آن را در ردیف کارهای روز مرگی خود قلمداد کردن. همچنان معتقدم آنهایی که کر و کور و لال هستند واقعیت نابودی بلوط در بهار را باز نخواهند دید . بلوط های ۱۰ هزار ساله لرستان شرممان باد که ما همچنان شاهد جان دادنت بودیم و هستیم و هیچ کاری نکردیم.

 

زوال بلوط

خشکیدگی بلوط

چوب خوارها

قارچ ها

لرستان

 

چوب خوارها و قارچ ها

تقریبا در تمام درختان دچار زوال خسارت چوبخوارها مشاهده گردیده است.در این حالت مغز درختان کاملا پوک و نئوپانی می شود.

در تنه بسیاری از درختان علاوه بر چوب خوارها ،عوامل قارچی هم مشاهده گردیده است.

 

طبیعت

 

خدایا این طبیعت رو از ما نگیر

حتی اگر خودمان بخواهیم

 

والاترین هدیه به زاگرس را قدر ندانستیم

تو خود بهتر میدانی ارزش دستان سبز دعا را

 

آفات بلوط


آفات مختلفی درختان بلوط را مورد حمله قرار داده و در اکثر مواقع خسارت جدی به آن وارد می‌کنند. به طور خلاصه مهمترین گونه های شناخته شده آنها شامل پروانه جوانه‌خوار بلوط(L.) Tortrix viridana، پروانه برگخوار سفید بلوط Leucoma wiltshire، پروانه برگخوار گزنده بلوط(Strand) Porthesia melania، پروانه میوه خوار بلوط Laspeyresia fagiglandana(Zeller) ، سرخرطومی بذرخوار بلوطMarsham Curculio glandium ابریشم باف ناجور(Linnaeus) lymanteria dispar پروانه تخم انگشتری Malacosoma nustralia و زنبورهای گالزای بلوط Cynipidae هستند. گفتنی آن که در بیشتر منابع زنبورهای گالزای بلوط را به دلیل اهمیت اقتصادی برخی از گونه‌های آن آفت تلقی نمی‌کنند؛ در حالی که این حشرات در مواقع طغیانی خسارت زیادی را به اندام‌های مختلف درخت (اعم از برگ، جوانه و شاتون) وارد می‌آورند.
در دو سال اخیر با توجه به شرایط اقلیمی پیش آمده و کاهش بارندگی زمینه مناسبی برای طغیان دو گونه از آفات چوبخوار از خانواده Buprestidae فراهم گردید. بر اساس نامه شماره ۲۴۵/۱۰۴۴ مورخ ۷/۲/۸۹ موسسه گیاهپزشکی به استان ایلام، جناب آقای دکتر عبایی نمونه‌های لاروهای ارسالی را تحت نام‌های Agrilus biguttatus (Fabricius, 1776) و Anthaxia hungarica (Scopoli, 1772) شناسایی کرده‌اند.

(Anthaxia hungarica (Scopoli, 1772
حشرات کامل سوسک‌های کوچکی به طول ۷ تا ۱۵ میلی‌متر به رنگ سبز با جلای فلزی هستند و از اوایل اریبهشت ماه تا اواسط تیرماه در طبیعت ظاهر می‌گردند. حشرات نر را معمولا می‌توان در روی گلهای زرد رنگ مشاهده کرد، در حالی که حشرات ماده کمتر جلب رنگ زرد می‌شوند. درختان بلوط از میزبان‌های اصلی این گونه هستند. گونه A. hungarica بیشتر در مناطق کوهستانی و مرتفع و گرم فعال بوده و یک نسل آن ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد.

Agrilus biguttatus
این حشره بومی آسیا بوده و پیش از در سال توسط از روی درختان بلوط در مناطق جمع‌آوری شده است. ایشان میزان اهمیت اقتصادی این گونه را گزارش کرده‌اند. حشره کامل سوسکی به طول ۸ تا ۱۳ میلی‌متر و به رنگ سبز با جلای فلزی است. یکی از علایم بارز در تشخیص این گونه وجود دو لکه سفید رنگ مشخص در یک سوم انتهایی بالپوش‌های آن است. این حشره قادر به پروازهای طولانی چند کیلومتری برای یافتن میزبان مناسب بوده و حتی توسط فرآوردهای چوبی و هیزم حاوی پوست نیز به مناطق جدید منتقل می‌گردد. بلوط میزبان اصلی این آفت بوده ولی شاه بلوط و راش نیز توسط آن مورد حمله قرار می‌گیرند. در شرایط آب و هوایی گرم یک نسل در سال تولید کرده اما به طور معمول هر دو سال یک نسل ایجاد می‌کند. حشرات ماده پیش از تخم گذاری از برگ درختان بلوط تغذیه کرده و تخمهای خود را در دسته‌های ۵ تا ۶ عددی در درزها و شکافهای موجود در روی پوست و در سمت جنوبی تنه درخت می‌گذارند. لاروها پس از تفریخ از تخم در دالانهای لاروی زیگزاکی شکل مملو از فضولات لاروی در لایه کامبیوم درخت تغذیه می‌نمایند. در نتیجه تغذیه لاروها درخت آلوده شروع به تولید بافت کالوز کرده که این عامل سبب ایجاد شکافهای افقی در پوست خواهد شد. در اثر فعالیت لاروها برگها عموما کوچک و زرد رنگ شده و در قسمت تاج درخت علایم خشک شدگی مشاهده می‌گردد. در نهایت درختان آلوده خشک شده و پوست آنها در ناحیه آلوده از درخت جدا می‌شود. لاروهای بالغ به رنگ سفید مایل به کرم، بدون پا و به طول ۲۵ تا ۴۰ میلی متر هستند. بند اول سینه در این لاروها پهن تر از سایر بندهاست همچنین دو زاید شاخ مانند در بند انتهایی شکم آنها نیز دیده می‌شود. لاروها پس از رشد کامل در زیر پوست به شفیره تبدیل می‌گردند زمستانگذرانی در این گونه به شکل لارو و شفیره در زیر پوست است. حشرات کامل طی ماههای اردیبهشت و خرداد از طریق سوراخ‌های D شکلی که روی تنه درخت ایجاد می‌کنند از آن خارج می‌شوند.

 مدیریت آفت
در حال حاضر راهکار موثر و مناسبی برای کنترل آفت روی درختان سبز وجود ندارد، حتی استفاده از سموم شیمیایی نیز برای کنترل آن توصیه نشده است. اما بررسیهایی برای یافتن سموم شیمیایی کارآمد، مقرون به صرفه اقتصادی و کم ضرر برای محیط زیست در حال اجرا می‌باشد. لاروها و حشرات کامل این آفت داخل چوب درختان خشک شده و یا در حال خشک شدن زندگی کرده و حتی از آنها به عنوان پناهگاه نیز استفاده می‌نمایند از اینرو حذف این درختان و انتقال آنها به مناطق دیگر می‌تواند در انتشار آلودگی به مناطق غیر آلوده نقش بسیار مهمی داشته باشد، بنابراین استفاده از این روش خطر بسیار زیادی داشته و به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.

با تشکر از      http://mohammaddarvish.com/

زوال و مرگ و میر درختان بلوط

بررسي وضعيت پديده زوال و خشكيدگي درختان بلوط Oak Decline در عرصه هاي جنگلي استان لرستان

نویسندگان:

[ مجيد توكلي ] - مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي لرستان
[
محمد رحيم محمدي نژاد ] - اداره كل منابع طبيعي لرستان
[
فاطمه پيروزي ] - مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي لرستان

خلاصه مقاله:

يكي از رخدادهاي تلخي كه در سالهاي اخير در جنگلهاي زاگرس درحال رخ دادن بوده و هر روزه بر وسعت آن افزوده مي شود، زوال يا خشكيدگي بلوط است. براساس اطلاعات موجود ساليانه صدها هكتار از درختان بلوط در مناطق مختلف كشور به ويژه جنگلهاي منطقه زاگرس دچار زوال و نابودي مي شوند، براساس گزارشات ١٣٩١ از كانون هاي خشكيدگي درختان بلوط - واصله طي سالهاي ١٣٩٠ دراستان لرستان بازديد هايي به منظور بررسي وضعيت موجود از كانونهاي آلودگي صورت پذيرفت ، كار بررسي و نمونه برداري از درختان خشك شده طي چند مرحله بازديد در فصول بهار و تابستان انجام گرفت، دربررسي هاي مقدماتي و طي بازديد هاي به عمل آمده و بر اساس اطلاعات موجود در اداره كل منابع طبيعي كه سال جاري مبني بر مساحي و پهنه بندي عرصه هاي خشكيدگي بلوط استان كه در سال ١٣٩١ انجام گرفته مشخص گرديد وسعتي حدود يك پنجم جنگلهاي استان دچار عارضه زوال بلوط شده اند .

 

 برررسي علل زوال و مرگ و مير در ختان بلوط (Querus macranthera) جنگل حاتم بيگ (قينرجه) مشکين شهر

 داوري مهدي*,پيغامي ابراهيم,جوانشير عزيز,ابراهيمي توحيد

درختان بلوط جنگل 200 هکتاري "حاتم بيگ" مشکين شهر، طي دهه اخير به پوسيدگي ريشه مبتلا شده و مرگ و مير و زوال آن ها به سرعت توسعه يافته است. علايم پژمردگي، ريزش برگ ها و خشک شدن شاخه ها به وفور مشاهده مي شد و بيماري اغلب به خشکيدگي انتهايي و مرگ درختان و توقف زادآوري جنگل منجر شده بود. در نتيجه قارچ هاي Dematophora. Sp ,Pythium aphanidermatum, Phytophthora cryptogea, Armillaria mellea و چند گونه Fusarium جدا گرديد. گزارش قارچ هاي ياد شده از اين گونه بلوط نيز در دنيا جديد است. با توجه به ويژگي هاي هر يک از قارچ ها و بررسي عوامل زوال بلوط در نقاط مختلف دنيا و مطالعه مقطع عرضي درختان بيمار و شرايط رطوبتي خاک و مطالعات تکميلي معلوم گرديد که قارچ A.mellea مهم ترين عامل پوسيدگي ريشه و ايجاد زوال درختان بلوط اين جنگل است. اين قارچ به دنبال تنش خشکي و تنش ناشي از پروانه برگخوار بلوط (Euproctis chrysorrhoea L.) و در نتيجه ضعف فيزيولوژيک پايه ها ، خطرساز شده است.

زوال بلوط در لرستان

بیش از ۶۰ درصد منطقه مورد بازدید در ۱۵ کیلومتری جاده خرم آباد -کوهدشت دچار پدیده خشکیدگی شده اند. وضعیت بشدت بحرانی است. خشکیدگی در حال تبدیل شدن به یک فاجعه بزرگ ملی و زیست محیطی است و همچنان طرح های  پژوهشی منتظر تامین اعتبار .جالب است کل اعتبار طرح های پژوهشی ارائه شده جهت مشخص نمودن علل و عوامل زوال بلوط در لرستان از یک سوم قیمت جهانی یک درخت بلوط کمتر است. 

یازدهم دی ماه ۱۳۹۱

 

 

 

 

 

خشکی بلوط های لرستان

 

 این عکس ها مربوط به پدیده زوال بلوط در منطقه چگنی شهرستان خرم آباد می باشد .

۲۰ کیلومتری جاده خرم آباد -کوهدشت

بالای ۶۰ درصد درختان دچار پدیده خشکیدگی شده بودند

یازدهم دی ماه ۱۳۹۱

هشدار

 

بلوط در استانهای زاگرس در حال زوال می باشد حتی در استانهای مانند ایلام خشکیدگی  به ۴۰ درصد مساحت جنگل ها رسیده است . در استان لرستان درصد خشکیدگی و زوال بلوط به بالای ۲۱ درصد رسیده است .این آمار مربوط به سال گذشته می باشد .در بازدیدهای انجام شده در فصل پاییز مشاهده گردیده که در بسیاری از مناطق حتی به مرز ۱۰۰ درصدی رسیده است و به شدت در حال گسترش می باشد.

مشخصات عمومی مناطق دچار زوال:

۱-این خشکیدگی هم در جست گروهها و هم در دانه زادهای با قطر  ۸۰ سانتی مشاهده گردیده است .

 ۲-این خشکیدگی ها هم در درخت های موجود دراراضی کشاورزی هم در اراضی مرتعی مشاهده گردیده.

۳-زوال در درختان موجود در ارتفاعات و هم در بستر اصلی رودخانه های دائمی مانند کشکان مشاهده گردید.

۴-علامت اصلی بلوط های خشک شده جدا شدن پوست از شاخه ها و تنه اصلی می باشد.

۵- هیچ تنه و جستی در درخت آسیب دیده سالم نمی ماند و همگی دچار عارضه می شوند.

۶- عارضه در درخت بحدی سریع آن را خشک میکند  که بعد از حتی یکسال

از خشک شدن آن احساس می شود بیش از یک دهه است که درخت شده است.

 

فریاد بلوط

 

فریاد خاموش بلوط:

اکنون به یاری سبزتان نیازمندیم

همین امروز هم دیر است

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان

 

 

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از جنگل های دچار خشکیدگی

منطقه کاکاشرف آذرماه ۱۳۹۱

خشک شدن جست های بلوط

 

خشک شدن تمام جست های بلوط در غرب خرم آباد

آذر ماه ۱۳۹۱

مرگ و میر بلوط

زوال بلوط oak decline

زوال بلوط در لرستان منطقه غرب خرم آباد بخش چگنی

دی ماه ۱۳۹۱

خشکیدگی بلوط

خشکیدگی بلوط

خشکیدگی  کامل بلوط دانه زاد در منطقه دادآباد در جنوب خرم آباد

بزرگراه خرم آباد-اندیمشک (زال) اذر ماه ۱۳۹۱

زوال بلوط

 

فریاد!

بلوط ، فریاد رسی می خواهد

۲۵۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط لرستان در حال خشک شدن است.

مرگ و میر بلوط

quercus decline

ساقه در درختان دارای عارضه زوال بلوط

منطقه حاشیه رودخانه کشکان در جنوب خرم آباد -دی ماه ۱۳۹۱

خشکیدگی بلوط

oak decline

کنده شده پوست درختان در عارضه زوال بلوط در لرستان

اراضی مرتعی حاشیه جنوبی رودخانه کشکان

دی ماه ۱۳۹۱

زوال بلوط

 

درخت خشک شده بلوط در بستر رودخانه بزرگ و دائمی کشکان لرستان می باشد .در اطراف این درخت گونه های آب دوست  درختی و درختچه ای سالم هستند. .قطر این درخت تنومند بیش از ۷۰ سانتی متر می باشد . پوست شاخه های اصلی درخت کاملا جدا شده اند.کمبود رطوبت و خشکسالی نمی تواند دلیل خشکی این درخت باشد. رود دائمی کشکان به فاصله ۵۰ متری درخت جریان دارد

oak decline

فاجعه ای عظیم در زاگرس در حال رخ دادنه . بلوط پدر زاگرس ، معرف زاگرس ، حیات و بود و نبود زاگرس در حال زوال و نابودی است . این بار نه صدای تبر اورا می آزارد نه خراش های جان سوز اره های جور و واجور و نه سیاهی زغال ! بلوط زاگرس در حال زوال است


بلوط نازنین زاگرس از رویت شرمنده ایم که تا کنون درد تو نتونستیم تشخیص بدیم . اراده ای هم نیست برای شفای دردت . خدایا تو خود می دانی زاگرس بدون بلوط کویری بیش نخواهد بود بفریادش تو برس

خشک شدن بلوط

خشک شدن بلوط

آتش سوزی بلوط

دار بلی تش گرت

بلوط

هزاران ساله که جنگل های زاگرس و لرستان کوهها را به زیبایی هر چه تمام تر آراسته اند ماساکنین و جنگل نشین و شهرنشین هرچه بر اون ضربه زدیم باز حضورش را هر چند کمرنگ حس کردیم اما این روزها بلوط حال خوشی ندارد به بلایی جانسوز مبتلا شده درختی باهزاران سال مقاومت این روزها در حال جان کندنه در استان لرستان ۲۱ درصد از جمعیت بلوط با طبیعت وداع کردند و ما را تنها گذاشتند.

خدای بلوط فریاد رسش باش