زمین شناسی

وبلاگی برای ارتباط با متخصصین زمین شناسی

زمین شناسی

وبلاگی برای ارتباط با متخصصین زمین شناسی

وزارت معادن-زمین‌شناسی-صنایع معدنی یک ضرورت مهم برای کشور

{این مطلب بر گرفته از وبلاک(مهندسی اکتشاف) دوست عزیزم آقای دکتر پیمان افضل است} 

بعد از دوران .... دولت‌های نهم و دهم و بازگشت عقلانیتی نسبی به سیستم تصمیم‌گیری هم‌اکنون تلاش‌هایی برای بازسازی .... این دولت‌ها آغاز شده است. علاوه بر احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار است دوباره وزارت راه و ترابری از وزارت مسکن مجزا شود چون به درستی مشخص شده که ادغام این دو وزارتخانه بر بخش ترابری جاده، راه‌آهن و هواپیمایی تاثیرات بسیار بدی گذاشته و هم‌اکنون مدیران وزارت راه و شهرسازی کوچکترین توجهی به این بخش نمی‌نمایند. همچنین سیستم و وظایف وزارت‌خانه‌های راه و مسکن باهم تفاوت‌های اساسی دارد.

یکی از .... دولت‌های نهم و دهم بحث ادغام بخش معدن و بازرگانی در قالب وزارت صنعت-معدن و تجارت بود که به بخش تولید بخصوص بخش معدن ایران لطمه‌های فراوانی زد. مدیران بازرگانی که در این وزارتخانه دست بالا را دارند و در سازمان‌های صنعت-معدن و تجارت هر استان رییس هستند تنها به سودهای کوتاه‌مدت و لحظه‌ای می‌اندیشند. تلقی آنها از بخش معدن یک گنج مفت و بی‌زحمت است که براحتی به پول تبدیل می‌شود. مصوبات لحظه‌ای در مورد معادن، سخت‌گیری بخش محیط‌زیست روی معادن درحالی‌که صنایع آلاینده براحتی بکار خود ادامه می‌دهند، انتصاب مدیران غیرتخصصی و غیرمعدنی به امورمعدنی با تحصیلاتی غیرمرتبط نشانه‌ای از این امر است. بطورکلی بخش معدن در این سال‌ها مانند یک گوشت قربانی دست بدست شده و در حال حاضر زمزمه حذف معاونت معدنی هم در وزارت‌خانه به گوش می‌رسد. ازسویی‌دیگر، کشورهای همسایه و آسیایی بخصوص افغانستان، مغولستان و کشورهای آسیای میانه با تاسیس وزارت معادن گام‌های مهمی در اکتشاف، تجهیز و استخراج موادمعدنی و پیشبرد صنایع معدنی در مدتی کوتاه برداشتند.

وجود این وزارت‌خانه جهت تصدی امور معدن بدست معدنکاران و نیز ایجاد بستری برای رشد بخش خصوصی در کشور امری لازم و ضروری است. دوستانی که می‌گویند مثلا استرالیا یا کانادا وزالرت معادن ندارند ببینند که این کشورهای اسل‌هاست بستر را برای بخش خصوصی ایجاد نموده و فقط در استرالیا 18000 شرکت معدنی وجود دارد درحالی‌که این در ایران به 100 هم نمی‌رسد بخصوص شرکت‌های مشاور که در این سال‌ها تا مرز ورشکستگی پیش رفتند. بدیهی است که اگر دولت می‌خواهد حجم خود را کوچک کند می‌تواند این همه نهاد و بنیاد بیهوده و ضررده را یا واگذار یا ادغام نماید.

من از همراهان بخش معدن و زمین‌شناسی می‌خواهم که بیایند و از تخصصی‌شدن بخش معدن با تاسیس وزارت معادن-زمین‌شناسی و صنایع معدنی پشتیبانی نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد